carolavanbaar.reismee.nl

Seventeenth week

Week 17.

Zaterdag 10 juni 2017
Vandaag ging om 07.00 mijn wekker mijn moeder om 08.00 land in Santiago. Ze komt me gezellig 10 dagen opzoeken. Rond 07.45 neem ik de Uber naar het vliegveld. Na een tijdje te hebben gewacht was mijn moeder er! Heel blij dat ze er is. We nemen een taxi naar het appartement en pakken daar even rustig de spullen uit en doen rustig aan. Rond 11.00 lopen we naar de Santa Lucia hill. Dit is een soort berg midden in de stad, 5 minuten van het appartement af. We klimmen de berg op, lopen wat rond en maken foto’s. Daarna lopen we terug naar het appartement om te lunchen. Rond 14.30 nemen we de metro naar het Costanera Centre, daar drinken we koffie en eten we een cinnamon roll. We lopen wat rond, en rond 16.00 nemen we de lift helemaal naar boven. Zo kan mijn moeder meteen op haar eerste dag de stad zien en weet ze een beetje hoe het eruit ziet. De zon schijnt dus we kunnen ook mooi de zonsondergang zien. Rond 18.30 zijn we weer terug in het appartement. Verder een rustig avondje.

Zondag 11 juni 2017
Vandaag hebben we afgesproken met mijn nieuwe gezin. Zo kan mijn moeder ook mijn nieuwe gezin ontmoeten. In de ochtend doen we niet veel, ik pak alleen alvast 1 koffer in zodat ik die alvast mee kan geven aan mijn gezin. Om 13.00 worden we opgehaald. We gaan naar de Bio Bio market. Dit is een soort zwarte markt en schijnt iets typisch Chileens te zijn. We gaan eerst even lunchen bij een Mexicaans tentje. Daarna lopen we een rondje over de markt. Omdat het super lekker weer is vandaag rijden we daarna nog even naar een park met een speeltuin zodat we nog even met Emilio in de speeltuin kunnen spelen. Het is een gezellige middag. Alleen kan mijn moeder niet met Maria Jose (de moeder) praten omdat zij alleen Spaans spreekt. Met Alex (de vader) kan ze nog wel een beetje communiceren omdat hij een beetje Engels spreekt. Rond 16.00 lopen we weer terug naar de auto. Mijn moeder heeft nog wat kadootjes mee uit Nederland en dat vinden ze super leuk. We zijn volgende week zondag uitgenodigd om te komen barbecueën. Als we afscheid hebben genomen doen we nog even wat boodschappen en lopen terug naar het appartement. Vanavond willen we uit eten bij een heel lekker restaurant waar ik al eerder ben geweest. Om 19.00 nemen we de metro, helaas is het restaurant dicht omdat het zondag is. Dus het wordt de Mac Donalds haha. Daarna terug gegaan.

Maandag 12 juni 2017
Vandaag gaan we om 10.00 mee lopen met een gratis wandeltour. Dit begint om 10.00 vlakbij ons appartement. Het is een wandeltour van 3 uur. Eerst lopen we naar de vismarkt en de groente en fruit markt. Daarna nemen we de metro naar de begraafplaats. Het is een begraafplaats van 120 voetbalvelden groot met 2,5 miljoen doden. Het is een soort stad van de doden. Heel indrukwekkend. Je kan heel goed het verschil zien tussen arm en rijk. De mensen met het minste geld liggen in een soort flatgebouw (zie foto’s) de mensen met wat meer geld liggen gewoon begraven in de grond met een steen zoals wij dat kennen. De mensen met veel geld liggen in een soort kastelen, paleizen, huizen. Vroeger wilden de mensen graag laten zien dat zij het meeste geld hadden dus er zijn echt dingen gebouwd wat wij ons niet kunnen voorstellen. Heel indrukwekkend! Na 3 uur was de tour klaar en namen we de metro terug naar het appartement. Hier hadden we even geluncht. In de middag hadden we een rondje in de buurt gelopen. In de avond niet veel gedaan.

Dinsdag 13 juni 2017
Vandaag werden we om 07.00 opgehaald vanaf ons appartement. Dus de wekker ging om 06.00. Vandaag gaan we een dag tour doen naar Cajon Del Maipo. We zijn met een gids en 5 andere mensen. Het is ongeveer 2,5 uur rijden vanaf Santiago. Onderweg nog even snowboots gehuurd omdat we naar de sneeuw gaan. We gaan naar een stuwmeer midden in het Andes gebergte. Er ligt nu nog niet heel veel sneeuw dus we kunnen er nog heen. Als er meer sneeuw is kan je er niet meer heen omdat de weg dan ondergesneeuwd is. We rijden rond en stoppen om mooie foto’s te maken. Rond 12.00 stoppen we ergens omdat we een picknick hebben. Lekkere hapjes met rode wijn. Het is een super leuke dag. Rond 14.00 rijden we weer terug naar Santiago. We zijn om 16.30 weer terug, en gaan nog even naast ons appartement bij een koffiezaakje koffie drinken, en boodschappen doen. In de avond niet veel gedaan.

Woensdag 14 juni 2017
Vandaag doen we rustig aan in de ochtend. Rond 10.30 lopen we naar het Paleis. En daarna naar Plaza de Armas. Omdat ons appartement in het centrum zit kunnen we naar heel veel dingen gewoon lopen. We gaan ook nog even naar de groente en fruit markt om wat fruit te kopen. Rond 13.30 gaan we lunchen, en lopen weer terug naar het appartement. We skypen gezellig even met mijn vader en Sagana. Daarna gaan we de was doen. Hier in het appartement staan wasmachines die iedereen kan gebruiken. Je moet een muntje kopen en dan kan je hem gebruiken. Eerst kunnen we de wasmachines niet vinden, en daarna snappen we niet waar we een muntje kunnen kopen. Maar na wat hulp is het gelukt. In de avond zijn we ergens Italiaans gaan eten.

Donderdag 15 juni 2017
Vandaag hebben we om 10.30 afgesproken met Franzi om koffie te drinken. We nemen de bus om 09.30 maar omdat het zo super druk is doen we er anderhalf uur over. Het is super gezellig, en ook leuk dat mijn moeder Franzi heeft ontmoet. Rond 12.00 nemen we weer de bus terug. Na de lunch lopen we naar Barrio Italia. De Italiaanse straat. Het is ongeveer een half uurtje lopen. We lopen een tijdje rond en gaan ergens koffie drinken. Rond 16.00 lopen we weer terug en doen nog even wat boodschappen. In de avond niet veel gedaan.

Vrijdag 16 juni 2017
Regen vandaag…. Omdat het regent kunnen we niet zoveel doen. We besluiten om 12.00 om naar het Costanera Centre te gaan, om toch nog even naar buiten te gaan. We lopen daar wat rond en eten lunch, daarna doen we even wat boodschappen. Rond 16.00 zijn we weer thuis. Vanavond gaan we naar het restaurant waar we eigenlijk zondag heen wouden gaan. Het regent mega hard maar we hebben gelukkig paraplus. We nemen de bus en lopen erheen. Het is hier alleen zo dat er veel te weinig putten zijn dus het water kan niet weg stromen. Alle straten staan helemaal onder water. We hebben heerlijk gegeten. Daarna weer door de stromende regen terug. We willen met de metro terug maar die is gesloten. Op veel plekken is ook de stroom uitgevallen door al de regen. Omdat de straten helemaal onder staan zijn we helemaal doorweekt. We staan ook meer dan een half uur op de bus te wachten. Uiteindelijk zijn we rond 22.30 terug in het appartement.

Dit was week 17 alweer. Nog een paar dagen vrij en dan verhuis ik naar mijn nieuwe gezin.

Adios.